Folosim cookie-uri proprii cât și plasate de terți pentru a îmbunătăți experiența de navigare a tuturor vizitatorilor precum și pentru a măsura eficiența acestui website.
30martie2018

De vorbă cu Beni Pop, arhitectul brandului Moldovan

De vorbă cu Beni Pop, arhitectul brandului Moldovan

În viața unei companii există o vreme potrivită fiecărui pas: o vreme pentru deschiderea primului magazin, una pentru modernizarea sediului sau a fabricii, o alta pentru dezvoltarea portofoliului de produse sau pentru rebranding. Făcut alături de oamenii potriviți, fiecare pas de acest gen este un succes.

În cazul afacerii noastre, când a venit vremea rebrandingului, am decis să lucrăm împreună cu brand arhitectul Beniamin Pop, cel care a dat o față nouă și altor companii cunoscute din Cluj - Panemar, Salad Box sau Donuterie. Pentru noi, Beni a fost omul potrivit la timpul potrivit.

Cum a gândit el strategia noastră de brand și cum am străbătut acest proces împreună, aflați din interviul de mai jos.

Ce te-a ''mânat în luptă'' atunci când ai acceptat să lucrezi la proiectul nostru? 
Totul a pornit cu o frustrare personală. Nu suportam experiența pe care o aveam în calitate de client în magazinele de carne, indiferent de producător. Era în perioada când lucram intensiv pentru Panemar, un brand care a evoluat spectaculos de la etapa de "chiosc" la etapa de "magazin" și văzusem direct impactul major asupra clienților. Am început să mă gândesc ce s-ar întâmpla dacă aș aplica o strategie asemănătoare în industria cărnii. Aveam nevoie de clientul ideal pe care să aplic strategia. Nu după mult timp am primit un telefon de la Cosmin Moldovan. Lucrurile s-au legat.

Cât timp a durat perioada de research înainte de stabilirea strategiei de brand, cum s-a desfășurat ea și cât de mult a fost implicată familia Moldovan în acest demers? 
Șase luni. În timpul acesta am călătorit destul de mult cu Cosmin Moldovan prin Italia, Elveția, Germania, Austria. Am văzut multe concepte de carmangerii și am încercat să gândesc un mix care să fie relevant la noi în țară. De-a lungul celor șase luni am ajuns să îl cunosc pe Cosmin destul de bine, lucru care m-a ajutat în conturarea personalității brandului.

Care au fost principalele elemente pe care ai mizat în construirea brandului Moldovan și cum se regăsesc ele în strategia dezvoltată de tine? 
Știam că am un filon puternic care mă duce în zona de familie. Ștefan, tatăl lui Cosmin fusese măcelar încă din anii ‘60 la popota Armatei. Am luat decizia să construim acest brand pe ideea unei măcelării de familie. Într-un peisaj dominat de mari jucători industriali, mesajul unei măcelării de familie era foarte relevant, venea încărcat cu foarte multă încredere. Știam că cel mai eficient mod de a transmite această idee era chiar numele brandului. De aici și schimbarea din Cosm-Fan în Moldovan.
Toate elementele de branding care au urmat au fost trecute prin acest filtru al ideii de familie. Un alt element cheie de care am încercat să mă folosesc cât mai mult a fost ferma de la Mociu. Toate lucrurile se legau frumos. Era o fundație sănătoasă pe care se putea construi brandul.

Care a fost cea mai mare provocare întâlnită pe parcursul construirii brandului Moldovan și cum ai rezolvat-o? 
Probabil decizia de a introduce mâncarea gătită. Chiar sâmbăta trecută (în 16 martie - n.n.) am vizitat magazinul din Zorilor. Era plin ochi. O grămadă de lume mânca. Azi pare un lucru normal și natural, dar decizia a fost extrem de greu de luat. Înainte de Moldovan nu puteai concepe că ai putea mânca într-o măcelărie. Da, existau modele în afara țării, dar nimic de acest gen la noi. Mediul în care se vindea carnea era extrem de respingător. Aveai senzația ca trebuie sa ieși repede afară.
Țin minte și azi o discuție lungă pe care am avut-o cu Cosmin pe mașină. Primul magazin era deja proiectat, șantierul pornit, dar înca nu era prevăzută zona de mâncare gătită. L-am provocat să riște pe modelul "Care e cel mai rău lucru care se poate întâmpla?". Cosmin s-a hotărât într-un final să introducă mâncarea gătită și azi ea reprezintă o parte importantă din totalul vânzărilor dintr-un magazin.

Povestește-ne câteva cuvinte despre conceptul și designul magazinelor și cum au integrat ele identitatea brandului. 
Colaborez de mulți ani cu Cosmin Todor care a proiectat foarte multe din restaurantele și locurile frumoase din Cluj. Ce îmi place la Todor este că face desgin pentru oameni, nu design de dragul designului. Asta s-a văzut și în felul în care a interpretat identitatea brandului Moldovan. Todor a venit cu ideea acelui lambriu vopsit alb care se leagă bine cu povestea familiei și a fermei. Desginul interior s-a bucurat de succes. Baza veche de clienți nu a fost intimidată, asimilându-l natural, dar în același timp brandul Moldovan a devenit relevant pentru un număr foarte mare de clienți noi.

Se spune că ‘’haina face pe om’’. Extrapolând acest proverb în lumea brandurilor, cum vezi astăzi, la patru ani de la rebranding, că a influențat noua ‘’haină’’ Moldovan percepția consumatorilor clujeni?  
Brandingul are două funcții principale. Prima este să transmită ideea din spatele brandului, a doua, să genereze încredere. Cel mai important lucru pe care brandul Moldovan a reușit să îl facă în acești patru ani a fost să genereze încredere.
Îmi place să urmăresc comportamentul consumatorilor. Când merg în supermarket văd cât de greu este să alegi un brand de carne la zona de self service. Cauți cu disperare elemente de care să te legi, care să te convingă că iei o decizie bună. Dacă ar fi o insulă Moldovan în preajmă, cred ca decizia ar veni mai repede și mai ușor.

Există un detaliu în identitatea vizuală Moldovan de care puțină lume știe. Ni-l poți spune? 
Când am început să desenăm butucul, ne-am gândit tot la familie, respectiv la generații. Rădăcinile îl reprezintă pe Ștefan, tulpina pe Cosmin, iar vlăstarul pe Ionuț, baiatul lui Cosmin. Când am prezentat sigla am făcut un zoom foarte mare în zona vlăstarului unde se poate desluși un profil de copil. Chiar și când sigla este relativ mică, dacă te uiți cu atenție îl poți vedea.

Mulțumim, Beni!